مهسا علافر/ در یادداشت قبلی مربوط به مجموعه عکسهای "المانهای آپارتمان نشینی معاصر" درباره نیازهای زیستی و روانی نوع بشر صحبت شد که قسمی از آنها حیاتی و دسته ای از آنها غیرضروری میباشند، اما دسته دوم در شکل زندگی مدرن ،به مرور زمان ، از همان اهمیت "حیاتی بودن" ، برخوردار شده اند.انسان در طول زندگی خود برای هر دو دسته نیازهای خویش میکوشد و بعضن سختی هایی به خود روا میدارد تا آن "چیزها"را بدست آورد ،ولی این نیازها لزومن با مرگ شخص پایان نم یپذیرد، مخصوصن در فرهنگ ایرانی-سنتی که اکثر جامعه تابع آن و پیرو هنجارهایش هستند ، این نیاز ها بعد از مرگ نیز ادامه پیدا کرده ، و گاه موجبات زحمت و فشار بر بازماندگان را فراهم میکند . این مجموعه عکس به نام "بعد از مهمانی" از مقابرخانوادگی واقع در بهشت زهرای تهران ، عکاسی شده است.مقابر خانوادگی نمود بارز آن شکل از نیاز غیرضروری بشر است که لزوم جدابودگی حتا پس از مرگ برای آسایش بازماندگان و شاید در نظرگاه قومی آسایش شخص متوفی را نیز میتواند فراهم کند.محیطی شخصی شده ، که احساس ویژه بودن را به اشخاص القا کرده و شاید سندی باشد بر اصل و نسب شخص متوفی . این که اصل و نسب افراد بعد از مرگشان از محل دفنشان مشخص میشود و یا خیر خود جای بحث دارد که در این مقال نمیگنجد ، اما آنچه مرا به خلق این مجموعه وا داشت کنجکاوی بود که از کودکی ، به هنگام تردد در بهشت زهرا ،از کنار این مقبرههای مرموز و خاک گرفته در من ایجاد شده بود.وقتی برای عکاسی ازین مقابر رفتم ، با درهای بسته و قل و زنجیر شده و شیشه های خاک گرفته و شکسته روبرو شدم که تمام تصویری که از کودکی در ذهنم ساخته بودم را فروریخت : مقابری زیبا و تمیز و خاص ، برای افرادی ویژه. این مناظر برای من سندی است بر اثبات نیاز ناخودآگاه بشر به "ویژه بودن" . نیازی که کم و بیش در همه افراد میتوان یافت اما امروزه به خاطر بوجود آمدن امکانات و فضاهای جدید بیشتر مجال پرورش دارند.دو مثال کافیست تا مسیری که جهان سرمایهداری پیشروی انسان معاصر گذارده است را نیم نگاهی کنیم : جهانی مجازی همچون "اینستاگرام"که به فرد امکان داشتن Follower=پیرو میدهد و اگر کمی در آن جست و جو کنیم با صفحاتی مواجه میشویم که تعداد بالای پیرو دارند در حالی که دارنده صفحه دارای ویژگی یا مهارتی که در گذشته لازمهی ویژه بودن بوده است،را ندارد و مثال دوم اقدامی که چندی پیش کمپانی کوکاکولا برای کشورهای عربی زبان برای مدت محدودی انجام داد : قوطی های نوشابه با اسم افراد چاپ شده بر روی قوطی.
تمام این موارد آبشخوریست برای تامین نیاز به ویژه بودن که گویا ریشه در "انسان بودن" دارد.