سرآغاز

نشانه شناسی

نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر:نقد و بررسی آثار ابراهیم گلستان و جلال آل احمد

گروه کتاب و رسانه
golestan-book.jpg

صادقی،لیلا،1392،نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر (جلد اول)،تهران:نشر سخن،چاپ اول،408صفحه بررسی و نقد آثار ابراهیم گلستان و جلال آل احمد

نشانه‌شناسی ادبی وارد مرحله‌ی جدیدی از فعالیت‌های خود در غرب شده است، حال آنکه در ایران هنوز زمینه‌ای

گریز از تهران یا گریز از اعتیاد : بررسی فیلم خون بازی

نسرین ریاحی پور
wyq8ygsruzhn65qotgee.jpg

خون بازی ( 1385) به کارگردانی رخشان بنی اعتماد تمرکز اصلی خود را بر مسئله ی اعتیاد گذاشته است. فیلم درگیری طبقات فرو دست و فرادست را در رابطه با مواد مخدر نشان می دهد. اعتیاد آن چنان در جان پایتخت نفوذ کرده و قدرت گرفته که نظارت شدید پلیس نیز موفقیتی در پی ندارد. خون بازی فیلم تکان دهنده ایست. شاید کسی این نکته را به خوبی درک کند که درگیری نزدیکی با آن داشته است.

معنای معنا

گروه کتاب و رسانه
 معنا.jpg

سی.کی. اُگدن، آی.اِی ریچاردز،1392، معنای معنا، ترجمه ی محمود فضیلت، مریم نویدی، تهران: نشر زوار، چاپ اول، 389 صفحه
فلسفه معمولاً معناشناسی را اینگونه تعریف می‌کند: تبیین نسبت موجود میان زبان و جهان. در معناشناسی، زبان راه خود را به سوی جهان می‌یابد و عبارات به اشیاء و رخدادهای درون جهان ارجاع می‌شوند.

منطق گفتگویی میخائیل باختین

گروه کتاب و رسانه
 گفتگویی میخائیل باختین.jpg

باختین از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین نظریه‌پردازان ادبی در سدۀ بیستم و از برجسته‌ترین اندیشمندان در گسترۀ علوم انسانی شمرده شده است.
نویسندۀ این کتاب که او نیز خود از نظریه‌پردازان نامی ادبیات است در این اثر چیزی مابین گزیدۀ آثارو شرح و تحشیه فراهم کرده است: مهم‌ترین قطعه‌های آثار عمدۀ باختین را عیناً نقل کرده و در خلال آنها به شرح و بسط و تفسیر و توضیح آن قطعه‌ها پرداخته است، به گونه‌ای که نزدیک به نیمی از کتاب، نوشته‌های خود باختین است.

کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر

گروه کتاب و رسانه
sokoot-leila -book.jpg

صادقی،لیلا،1392، کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر، تهران: نشر نقش جهان، چاپ اول،383صفحه

سکوت به معنای غیاب هرگونه عنصر زبانی در گفتار و همچنین در نوشتار است که با نبود خود به صورتی متناقض حضوری نشاندار و معنادار ایجاد می کند. سکوت وقتی معنادار است که یک فقدان یا جای خالی در یک بافت گفتمانی به مدلولی دلالت کند که پیوسته به تعویق می افتد.

نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر(2):نقد و بررسی آثار صادق چوبک و سیمین دانشور

گروه کتاب و رسانه
choobak-simin.jpg

صادقی،لیلا،1393،نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر(جلد دوم)،تهران: نشر سخن،چاپ اول،342صفحه

رقص کردی در گذر تاریخ

ملیحه درگاهی
kurdish dance.jpg

پیوند میان هنر و انسان شناسی پیوندی عمیق است به طوریکه بخشی از فرهنگ را نمی توان یافت که به گونه ای با هنر عجین نشده باشد. اگر دو جنبه برای فرهنگ در نظر بگیریم و آن را به صورت فرهنگ مادی و معنوی تقسیم کنیم، فرهنگ مادی شامل همه ی ابزار و ادواتی می شود که ساخته ی مستقیم و غیر مستقیم انسان است و در زندگی او به کار می رود، بگذریم از اینکه در حال حاضر ابزار و وسایل به ندرت به شکل دستی

پیوست: 

در جستجوی نشانه ها: نشانه شناسی، ادبیات، واسازی

گروه کتاب و رسانه
culler.jpg

«بیست سال پیش، اگر می‌خواستید بدانید جایگاه نظریه‌ی ادبی کجاست، من می‌گفتم "نشانه‌شناسی" و برای شناخت پیوندهای بین نظریه‌ی ادبی و نشانه‌شناسی، جستجوی نشانه‌های کالر بهترین انتخاب بود. اما آیا امروزه نیز بهترین انتخاب است؟ پاسخ همان است. کالر در هر فصل درباب مسائل و موضوعات اصلی علوم انسانی، مروری اجمالی، نقد، پرسش‌ها و راه حل‌هایی را ارائه کرده است.

رابطة نشانه‌شناسی با پدیدار‌شناسی راهکاری برای تحلیل گفتمان ادبی-هنری

حمید رضا شعیری
Neshaneshenasi- 3.jpg

پدیدارشناسی هوسرل سعی دارد تا ما را متوجة این نکته سازد که چیزها حضوری مستقل و خارج از انسان ندارند. در چنین نظامی، مفهوم واقعی چیزها تابع دریافتی است که ما در عمل ارتباط از آنها داریم.  نظام پدیدارشناختی هوسرل در صدد است تا ما را متوجة «اصل چیزها» کند.

تأملی بر «وانموده»، اثر ژان بودریار، ترجمه مانی حقیقی

زهره روحی
108955.preview.jpg

یکی از کوشش‌های پست‌مدرنیستی، بازخوانی برخی مقولات به ارث رسیده از فلسفه باستان (عموماً افلاطونی) و از کار انداختن قدرت نهفته در آن‌ها است. در این مقاله خوانش مجدد «وانموده» اثر بودریار به همین نکته اشاره دارد. در بحث گذشته بازخوانی دلوز را مورد تأمل و بررسی قرار دادیم و در بحث حاضر سراغ بودریار خواهیم رفت.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.