سرآغاز

نشانه شناسی

روزنوشتِ عزا (یادداشت‌های رولان بارت) - بخش ششم: مارس

رولان بارت، برگردانِ آرزو مختاریان
1002812-Roland_Barthes_0.preview_0.jpg

2 مارس 1978

چیزی که می‌گذارد مرگ مامان را تحمل کنم، شبیه حظ بردن از آزادی‌ست.

6 مارس 1978

بالاپوش من آنقدر دلگیر است که مامان اگر بود هیچوقت تحملِ این شال سیاه یا خاکستری را که همیشه با آن می‌اندازم، نداشت، صدایش توی گوش‌ام است که به‌م می‌گوید کمی رنگدار بپوشم.

نشانه شناسی اجتماعی مکان

بنیامین انصاری نسب
Untitled.jpg

مسجد گله‌داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مسجد در سال ۱۲۹۶ هجری قمری در شهر بندرعباس ساخته‌شده و به شماره 1595/3 در سال 1357به‌عنوان اثر تاریخی در فهرست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. این مسجد دارای صحن، شبستان و مناره و منبر زیباست . شبستان بزرگ مسجد دارای ۳۶ ستون مزین به گچ‌بری و پایه مربع شکل است.

روزنوشتِ عزا (یادداشت‌های رولان بارت) - بخش پنجم: فوریه

رولان بارت - برگردانِ آرزو مختاریان
1002812-Roland_Barthes_0.preview_0.jpg

12 فوریه 1978

احساسِ دشوارِ(نامطبوع، دلسرد کننده) فقدانِ گشاده‌دستی. رنج‌ام می‌دهد.

فقط می‌توانم این را به تصویر مامان ربط بدهم، به غایت گشاده‌دست (و عادت داشت بهم بگوید: تو خوبی).

خیال کرده بودم از دست‌ام که برود، من در به کمال رساندنِ "مهربانی"، دست کشیدنِ از لئامت، حسادت، خودشیفتگی‌، ناپدید شدن‌ او را جبران

روش و روش شناسی تحلیل تصویر

سید علیرضا هاشمی
روش شناسی تحلیل

رُز، ژیلیان (1393). روش و روش شناسی تحلیل تصویر، ترجمة سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی، با مقدمة دکتر محمد سعید ذکایی، تهران، انتشارات: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما

مقایسه‌ی تطبیقی نمایش‌نامه‌ی اشباح ایبسن و اشباح مهرجویی از منظر نشانه‌شناسی فرهنگی؛ با رویکرد نشانه شناسی اخلاق

نیوشا صدر
ashbah1.jpg

شلی کیگن در کتاب مرزهای اخلاق، در بررسی میزان مطالبه ی اخلاقی و در دفاع از اخلاق رایج، سه رویکرد را تبیین می کند: اول اخلاق حداکثرگرا که انسان را ملزم به انجام عملی می کند که می توان انتظار بهترین پیامد را از آن داشت و دامنه ی آن، تمام زوایای زندگی را دربرمی گیرد. دوم اخلاق اعتدال گرا یا اخلاق رایج که امکاناتی برای محدودکردن انتخاب ها و گذر از محدودیت ها مطرح می کند و مطالبات را دارای حد و مرزی می داند که دستِ فرد را برای انتخاب درگستره ی علایق شخصی خود آزاد می گذارد

زبانشناسی خانه (2)

محمد زینالی اُناری
image(1).jpg

پیشتر در زبان شناسی خانه (۱) به دلالت پذیری خانه پرداخته شد و آن را به صورت واژه ای معنادار و فضای سکونت و استقرار انسان دانستیم. انسان جدا از وجود خودش، کل عالم ممکن را بدون تصور خانه فهم نمی کند و فهم وی ملهم به خانه و در گرو خانه است. این همان چیزی است که استعلای مکان یا فضامندی زبانی می توان عنوان نمود. دال "خانه" شیء وارگی انسان از فضامندی او است و همان طور که کریپکی گفته است،

روزنوشت عزا (یادداشت‌های رولان بارت): بخش چهارم: ژانویه

رولان بارت - برگردانِ آرزو مختاریان
1002812-Roland_Barthes_0.preview_0.jpg

1 ژانویه 1978

اورت، اندوهِ شدید و دائم؛ ساییدگیِ مدام. قلمرو سوگواری عمیق‌تر می‌شود. اوائل، عجیب، نسبت به کشف این موقعیتِ جدید (انزوا) علاقه‌ای حس می‌کردم.

8 ژانویه

همه‌ "بسیار لطف دارند" – ولی من همچنان احساس تنهایی ("وانهاده شدگی") می‌کنم.

روزنوشتِ عزا (یادداشت‌های رولان بارت) - بخش سوم: دسامبر

آرزو مختاریان
1002812-Roland_Barthes.jpg

3 دسامبر

{مهمانیِ امیلیو با اف.ام بانیه}

کم کم از گفتگو کنار میکشم (معذبم که بقیه خیال کنند قابل نمیدانمشان). FMB (با تکیه به یوسف) نظامی‌ قوی (و البته مبتکرانه) از ارزش‌ها، کُدها، اغواها، سبْک‌ها مجسم می‌کند: ولی در حینِ قوام گرفتن این نظام، من احساس طرد شدن می‌کنم. کم کم دست از کشمکش برمی‌دارم، غایب می‌شوم، 

بازی عمیق: یادداشتهایی پیرامون جنگ خروس در بالی

کلیفورد گیرتز، برگردان و تلخیص هادی علایی
jpg.

جنگ خروس در بالی (1948)

من و همسرم در اوایل آوریل 1958 به روستایی در بالی اندونزی رسیدیم، جایی که قصد مطالعهی آن را داشتیم. روستایی کوچک و نسبتا دورافتاده با جمعیتی حدود پانصد نفر. رفتار روستاییان با ما همانند رفتارشان با سایر غریبههایی بود که خود را به آن ها تحمیل میکردند: گویی که ما وجود نداشتیم. برای آنها و تا حدی نیز برای خودمان، ما هیچکس  بودیم، دو شبح، دو انسان نامرئی.

بت ستیزی چیست؟ آیا دنیایی ماورای جنگ تصاویر وجود دارد؟

برونو لاتور برگردان عاطفه اولیایی
Bruno.Icono-1

اگر تصاویر خطرناکند، فراوانی آن ها را چگونه توضیح می دهیم؟  اگر معصومند، چگونه است که چنین عواطف شدیدی بر می انگیزند؟ ... چگونه ممکن است  چنین چرخه ی شیفتگی، انزجار، ویرانی و کفاره ای را که زاییده ی  پرستش  تصاویر ممنوع است،  پشت سر نهیم؟ .  .. در این نوشته در پی دیرینه شناسی  تنفر و جزم گرایی هستیم. 

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.