سرآغاز

نشانه شناسی

زبانشناسی خانه (2)

محمد زینالی اُناری
image(1).jpg

پیشتر در زبان شناسی خانه (۱) به دلالت پذیری خانه پرداخته شد و آن را به صورت واژه ای معنادار و فضای سکونت و استقرار انسان دانستیم. انسان جدا از وجود خودش، کل عالم ممکن را بدون تصور خانه فهم نمی کند و فهم وی ملهم به خانه و در گرو خانه است. این همان چیزی است که استعلای مکان یا فضامندی زبانی می توان عنوان نمود. دال "خانه" شیء وارگی انسان از فضامندی او است و همان طور که کریپکی گفته است،

روزنوشت عزا (یادداشت‌های رولان بارت): بخش چهارم: ژانویه

رولان بارت - برگردانِ آرزو مختاریان
1002812-Roland_Barthes_0.preview_0.jpg

1 ژانویه 1978

اورت، اندوهِ شدید و دائم؛ ساییدگیِ مدام. قلمرو سوگواری عمیق‌تر می‌شود. اوائل، عجیب، نسبت به کشف این موقعیتِ جدید (انزوا) علاقه‌ای حس می‌کردم.

8 ژانویه

همه‌ "بسیار لطف دارند" – ولی من همچنان احساس تنهایی ("وانهاده شدگی") می‌کنم.

روزنوشتِ عزا (یادداشت‌های رولان بارت) - بخش سوم: دسامبر

آرزو مختاریان
1002812-Roland_Barthes.jpg

3 دسامبر

{مهمانیِ امیلیو با اف.ام بانیه}

کم کم از گفتگو کنار میکشم (معذبم که بقیه خیال کنند قابل نمیدانمشان). FMB (با تکیه به یوسف) نظامی‌ قوی (و البته مبتکرانه) از ارزش‌ها، کُدها، اغواها، سبْک‌ها مجسم می‌کند: ولی در حینِ قوام گرفتن این نظام، من احساس طرد شدن می‌کنم. کم کم دست از کشمکش برمی‌دارم، غایب می‌شوم، 

بازی عمیق: یادداشتهایی پیرامون جنگ خروس در بالی

کلیفورد گیرتز، برگردان و تلخیص هادی علایی
jpg.

جنگ خروس در بالی (1948)

من و همسرم در اوایل آوریل 1958 به روستایی در بالی اندونزی رسیدیم، جایی که قصد مطالعهی آن را داشتیم. روستایی کوچک و نسبتا دورافتاده با جمعیتی حدود پانصد نفر. رفتار روستاییان با ما همانند رفتارشان با سایر غریبههایی بود که خود را به آن ها تحمیل میکردند: گویی که ما وجود نداشتیم. برای آنها و تا حدی نیز برای خودمان، ما هیچکس  بودیم، دو شبح، دو انسان نامرئی.

بت ستیزی چیست؟ آیا دنیایی ماورای جنگ تصاویر وجود دارد؟

برونو لاتور برگردان عاطفه اولیایی
Bruno.Icono-1

اگر تصاویر خطرناکند، فراوانی آن ها را چگونه توضیح می دهیم؟  اگر معصومند، چگونه است که چنین عواطف شدیدی بر می انگیزند؟ ... چگونه ممکن است  چنین چرخه ی شیفتگی، انزجار، ویرانی و کفاره ای را که زاییده ی  پرستش  تصاویر ممنوع است،  پشت سر نهیم؟ .  .. در این نوشته در پی دیرینه شناسی  تنفر و جزم گرایی هستیم. 

پرسش شعرا ( بیان ناشناختنی )

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
Eco-Poets

دقیقا از طریق ویران سازی باور های قطعیمان، با  اتخاذ دیدی غیر معمول، و با دعوتمان به برخورد با ملموس و درآیش  با خاص است که چارچوب ظریف  باورهای عام ما فرو می پاشد.  

قدرت کذب بخش سوم

امبرتو اکو برگردان: عاطفه اولیایی
ٍ Eco- Falsity-part 3

  وجه مشترک این داستان ها در چیست؟ چه عاملی آن ها را  قانع کننده و باورکردنی می سازد؟  .... مسأله ی واقعی نه بر سر اثبات  جعلی بودن  بلکه .....

قدرت کذب (بخش دوم)

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
Eco- Falsity. part 2

کذبی دیگر که تاریخ دنیا را دگرگون کرد؟  جعل اهدای کنستانتین[3] بود. امروزه به یمن لورنزو والا می دانیم که این اهدا جعلی بیش نبوده است.  بدون وجود چنین مدرکی و در صورت عدم باور به درستی آن، تاریخ اروپا  راهی دیگرمی پیمود:  خبری از اعطای زمین و مقام ها،‌ مبارزات مرگ بار برای امپراطوری مقدس روم،  مقام های موقت پاپی، توگوشی به آنگانی [4] نمی بود و البته از  کلیسای سیستین[5]،‌  نیز که پس از به زیر سؤال کشیدن اعطای کنستانتین ساخته شد‌، (تنها به  آن دلیل  که قرون متمادی اهدا را حقیقی می انگاشتند) اثری نبود.

نشانه شناسی گفتمان سکوت در فیلم پیرمرد وباغ سنگی اش ساخته پرویز کیمیاوی

بنیامین انصاری نسب
Untitled.jpg

فیلم پیرمرد و باغ سنگی اش ساخته پرویز کیمیاوی داستان پیرمردی کر ولالی را بنام دوریش خان در سن 90سالگی روایت می گند که در طول سالیان باغی از درختان خشک و سنگ های بزرگ و کوچکی فراهم آورده و باغی سنگی را بنا نهاده است،فیلم همدلی و هم زبانی این پیرمرد و باغش را در کنار خانواده او نشان می دهد.

قدرت کذب (بخش یکم)

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
اکو- قدرت کذب.۱

امروزه  می توان ادعا کرد که در طی تاریخ، اعتقاداتی که اکنون دانشنامه ها مطلقا مردود می شمارند، معتبر و در واقع  چنان مورد قبول بوده اند که بر ذهن فرهیختگان  استیلا یافته، امپراطوری ها برپا  و  ویران ساخته،  الهام شعرا شده، بشر را به قربانی های فهرمانانه کشانده،  موجب عدم روا مداری، قتل عام  و نیز  دانش  پژوهی شده اند.  اگر  این نکته حقیقت داشته باشد،  چگونه می توان  منکر واقعی بودن  قدرت کذب شد؟

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.