سرآغاز

نشانه شناسی

خشونت در سینمای ایران از منظر نشانه‌شناسی فرهنگی بامطالعه موردی فیلم «خانه پدری»

رامتین شهبازی
 پدری.jpg

«خشونت» به‌عنوان واژه‌ای با بار منفی،همواره در مباحث فرهنگی مورد نکوهش واقع شده‌است.با توجه به‌اینکه درک ما از جهان بر پایه تقابل‌های دوتایی شکل می‌گیرد،برای درک خشونت می‌توان واژه «عطوفت» را قرار داد تا معنای آن در ذهن کامل شود. خشونت در مطالعات نشان‌شناسی فرهنگی همواره به‌مثابه تلقی از دیگری درک می شود. با مطالعه تاریخ درام و رجوع به یونان باستان می‌توان دریافت که چون تئاتر امری فرهنگی قلمداد می‌ده‌است،خشونت در آن راهی نداشته‌است. نمونه بارز آن در نمایشنامه سه‌گانه اورستیا اثر اشیل قابل بررسی است که نویسنده هیچگاه

پیوست: 

در جستجوی نشانه های «روایتِ پُست دراماتیک» در فیلم نامه «ماهی و گربه» :پیتر بروگل، روایت ِ موّاج و وانموده ها

امین عظیمی
2.jpg

شاید نخستین پرسشی که در مسیر ِ خوانشِ فیلم نامه ی «ماهی و گربه» به ذهن خطور می کند جایگاه این اثر در گستره ی تعاریف ژانرها و الگوهای متنوع ِ روایتِ دراماتیک ِ باشد. بویژه آنکه انتخابِ منظرِ درست برای ادراک و کشفِ جهان این اثر، نقشی تعیین کننده در رمزگشایی یا نادیده گرفتن ارزش های درونی آن دارد. اگر بخواهیم فیلم نامه ی حاضر را به عنوان اثری «دراماتیک» و بر پایه ی ارزش های مسلط این ژانر

پیوست: 

مصاحبه ی اشپیگل[1] با اlمبرتو اکو: «فهرست را دوست داریم چون نمی خواهیم بمیریم»

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
list_Eco

مصاحبه ی اشپیگل[1] با ابرتو اکو: « فهرست را دوست داریم چون نمی خواهیم بمیریم»  ......  «اگر تغییری نباشد، احمقی بیش نیستید» نویسنده و نشانه شناس ایتالیایی، امبرتو اکو که در حال حاضر سرپرستی  نمایشگاهی جدید را در موزه ی لوور پاریس بر عهده دارد، در مصاحبه ای با اشپیگل  در باره ی اهمیت فهرست در تاریخ فرهنگ، اجتناب از تفکر در باره ی مرگ، و خطر گوگل برای جوانان صحبت می کند.

در زندان جهان

سالار کاشانی
kheyrkhah.jpg

«شاخه‌های عزیز اناربن» مجموعه‌ی داستان‌های کوتاه «میثم خیرخواه» است که نشر ثالث آن را در سال 1393 منتشر کرده است. پیوند میان علوم اجتماعی و ادبیات فارسی در زمانه‌ی ما پیوندی ضروری اما کمیاب است. عالمان علوم اجتماعی غالبن بیگانه از ادبیات‌اند و نویسندگان و ادبیان زمانه‌ی ما عمومن خود را بی‌نیاز از بینش جامعه‌شناسانه می‌دانند. نویسنده‌ی مجموعه داستان‌های «شاخه‌های عزیز اناربن» خود دانش‌آموخته‌ی

«مقدس» یک مد گذرا نیست

امبرتو اکو، برگردان: عاطفه اولیایی
sacred.not_.fashion.png

چند روز پیش در مغازه ای  فریاد هیجان پسر بچه ای  مرا به یاد این مقاله انداخت. پسرک از یاقتن «سوپرمن نوزاد» به هیجان آمده بود. امروز( ۳ شهریور ۱۹۹۳) در اخبار شنیدم که  نسخه ای از اولین سری  مجله ی سوپرمن که از سال پیش به مزایده گذاشته شده بود، به قیمت  سه میلیون و بیست یک هزار دلار به فروش رسید.  سوپرمن  استعاره یِ چه اندیشه ای است که پس از مسحور کردن آمریکایی ها، بقیه را از کودک و بزرگ، همراه شده است؟ (‌مترجم)‌

چهلمین نشست «یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ»:زبان و قدرت

روابط عمومی
Untitled-2 (3).jpg

پوستر: محسن صف‌شکن

چهلمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ با موضوع «زبان و قدرت» روز یکشنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۳ در سالن مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار خواهد شد. در این نشست که از ساعت ۴ تا ۷ بعداز ظهر است، فیلم مستند «ملف گند» ساخته محمود رحمانی به نمایش درمی‌آید. در این نشست آقای دکتر علی اصغر سلطانی٬ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم و خانم مهسا شیخان٬ کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی صحبت خواهند کرد. سخنرانی آقای دکتر سلطانی درباره «زبان و قدرت در گفتمان معاصر» و صحبت های خانم شیخان به موضوع «زبان و بازنمایی قدرت در نوشتار انگلیسی: مطالعه موردی زبان انگلیسی تخصصی پزشکی» اختصاص خواهد داشت.

نشانه شناسی شناختی: ظهور حوزه جدیدی در مطالعات فرا رشته ای معنی- قسمت دوم

نویسنده جوردن زلاتو برگردان بدری سیدجلالی
81609_cover.jpg

از آنجا که نشانه شناسی غالباً مطالعه نشانه ها، یا به شکل عمومی تر مطالعه معنی، تعریف می شود و به دلیل چند معنایی بودن (و محبوبیت فعلی) اصطلاح "شناختی رست مانند هر نظریه نشانه شناختی دیگر – از نظریه های پیرس و سوسور گرفته تا دیدگاه های اکو (1999) و هافمیر (1996)- تمام موضوعات مرتبط با این حوزه ها می تواند تحت پوشش "نشانه شناسی شناختی" قرار گیرد.

نشانه شناسی شناختی : ظهور رشته جدیدی در حوزه مطالعات فرا رشته ای معنی - قسمت اول

نویسنده جوردن زلاتو برگردان بدری سیدجلالی
81609_cover.jpg

نشانه شناسی شناختی[1] (که در منابع انگلیسی به صورت اختصاری CS  نامیده می شود) را می توان به عنوان ماتریس فرارشته ای[2] از حوزه های مطالعاتی و روش های گوناگونی تعریف کرد که بر پدیده چند وجهی "معنی" تمرکز دارد.  این یک حوزه مطالعاتی نوظهور است، و خواستگاه آن  در صفحه اصلی سایت مجله "نشانه شناسی شناختی: مجله میان رشته ای در خصوص ذهن و معنی[3]"  چنین معرفی شده است: "ادغام روش ها و نظریه های توسعه یافته در رشته های علوم شناختی با روش ها و نظریه های توسعه یافته در نشانه شناسی و علوم انسانی، با هدف نهایی ارائه دیدگاه های جدید در عرصه دلالت پردازی[4] انسان و بروز آن در مناسبات فرهنگی

هرمنوتیک، ادبیات، گفتگو با متن

گروه کتاب و رسانه
 ادبیات گفتگو با متن.jpg

سپه وند، عزت الله، 1391،هرمنوتیک، ادبیات، گفتگو با متن، تهران: نشر علم، چاپ اول، 327 صفحه
این کتاب با هدف و با امید به گشودن دریچه‌ای نو به بخشی کهن از متون کهن فارسی و زنده‌کردن و به سخن واداشتن دوبارۀ این متون، به بررسی نگاه ادبای اسماعیلیه به مفهوم «هرمسانگی» و کاربست آن در آثار مکتوب ایشان می‌پردازد.

نسبت زن و مکان در سینمای ایران

نیوشا صدر
11-8(66575).jpg

ماندگاری شخصیتهای سینمایی، متاثر از اتفاقات متفاوت و متنوعی است که بررسی همه جانبه ی آن، پژوهشی گسترده را میطلبد. تنها کارگردانی و فیلمنامه و بازی بازیگران نیست که موجب ماندگاری یک اثر میشود، بلکه شرایط سیاسی، تاریخی و اجتماعی و حتی وضعیت اقتصادی جامعه نیز در آن دخیل است. آثار سینمایی، به دلایل فراوانی ازجمله وابستگی شدید به سرمایه و تغییرات سریع تکنولوژی، پیوندی ناگسستنی با زمان

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.