سرآغاز

نشانه شناسی

تصویری از اندیشه و زبان: زبان و نجات

ادی ساوسکو ترجمه بهاره خيري
benjamin_050911_380px.jpg

تصویر: بنیامین در جوانی
در تفکر زبانشناسی    و یا سیاسی والتر بنیامین همه عناصر یک آنارشیسم خداسالاری  را می یابیم که حسی با منشا رمانتیک آن را مشخص می کند  اما در آیین و سنن عبری هم ریشه دارد..نفی زبانشناسی بورژوازی این آنارشیسم را که حاصل و نتیجه یک رویکرد عرفانی  زبان است ،بیان می کند.نویسنده

از حضرت آدم تا سردرگمی زبانی[2] [ ــ به دنبال زبان کامل ـ ] ( بخش دوم)

امبرتو اکو برگران عاطفه اولیایی
Eco-Agam-language-2.jpg

***** حتی اگر داستان جستجوی زبان کامل روایت مجموعه ای از شکست ها باشد،  خواهیم دید که چگونه هر شکست عوارض جانبی خود را به بار آورده است که البته هرکدام را می توان نوعی موهبت دانست.  بسیاری از میدان های تخصصی امروز ( از علم آرایه شناسی[2] تا زبان شناسی تطبیقی، از زبان رسمی تا هوش مصنوعی و علومِ شناختی)  از عوارض جانبی جستجوی زبان کامل بوده است.  بنابراین به جاست که  این پیشتازان را ارج نهیم زیرا که اگرچه نه زبان کامل موعود را،  بلکه بسیار عرضه کرده اند.

تاثیر نشانه شناسی بر گذار از ساختگرایی به واسازی (دیکانستراکشن)

کامران پاکنژاد راسخی
Deconstruction700.jpg

نشانه‌شناسی به عنوان دانشی بنیادین همواره مورد توجه زبانشناسان، منتقدین ادبی و هنری، جامعه‌شناسان، فلاسفه و همینطور دیگر اندیشمندان سایر حوزه‌های فکری بوده است و با رویکردی میان رشته‌ای به آشکار‌‌‌سازی بیشتر زوایای پنهان نشانه/معنا‌شناختی متون و مفاهیم کمک کرده در نهایت منجر به فهمی دقیقتر از مباحث مورد مطالعه در هر حوزهای میشود، یکی از حوزههای متاثر از نشانه‌شناسی، بحث نظریه‌های ادبی و

از حضرت آدم تا سردرگمی زبانی [ ــ به دنبال زبان کامل ـ ] ( بخش یکم)

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
برج بابل 2

 سِفرِ  پیدایش  بخش های ۲، ۱۰ و ۱۱

داستان ما بر تمام داستان های دیگر مزیت دارد زیرا که از آغاز پیدایش سر می شود.  قبل از هر چه، آفریدگار سخن گفت که  «بگذار روشنایی باشد.»  و بدین تربیب زمین  و بهشت را آفرید و با بیان الهی، «نور پدیدار شد». ( سِفر پیدایش ۱:۳-۴). بنا برا ین آفرینش با سخن آغاز شد.  از طریق نامیدن اشیاء بود که آن ها را آفرید و بدان ها مقام  هستی بخشید:  « و پروردگار نور را روز خواند و تاریکی را شب ... و آسمان را بهشت.» ( ۱:۵،۸)

دنیا از دید امبرتو اکو

گفتگوگر: لی مارشال برگردان عاطفه اولیایی
World.Acc_.2.Eco_.عریض.jpg

در خاتمه ی سخنرانیتان در همایشی در باره ی آینده ی کتاب، اشاره کردید که  کتاب «پایان جهان کنتربری [1]» متعلق به مک لوهان، بازگویی سرنوشت شومی است که ویکتور هوگو در گوژپشت نتر دام  پیشگویی کرده بود: وقتی فرولو کلیسای مورد علاقه اش را با کتاب مقایسه می کند می گوید: این، آن را خواهد کشت؛ یعنی که کتاب کلیسا را خواهد کشت، الفبا شمایل را خواهد کشت.  آیا  این اتفاق افتاد؟

مطالعه پیام های فرهنگی آگهی های بازرگانی تلویزیونی با تاکید برتعریف انسان شناختی خانواده در ایران(پاورپوینت)

فاطمه سیارپور
Picture2.png

«آگهی های بازرگانی تلویزیونی» از متداول ترین برنامه هایی است که در سراسر جهان، زمان زیادی از تماشای تلویزیون را برای مخاطب پوشش می دهند. زیرا برخلاف بسیاری از برنامه ها برای سازمان های متولی از منابع اصلی تامین درآمد محسوب می شود.از این رو چشم پوشی از پخش آنان غیرقابل امکان است...

نشانه شناسی نگاه

حمید رضا شعیری
T2081106192556.jpg

چرا موضوع نگاه را انتخاب کردیم؟ برای اینکه قبل از شروع گفتگوی کلامی، یکدیگر را می‌بینیم. قبل از اینکه هر نوع تعاملی با دنیا داشته باشیم، یا دنیا با ما داشته باشد، دیدن شکل می‌گیرد. دیدن امری است نشانه‌ای؛ به دلیل اینکه ما را با جهان پیرامون ارتباط می‌دهد. دو بحث پیش روی ماست: یکی اینکه ما مسئول دیدن هستیم؛ اما به میزان همین مسئولیت، دیده می‌شویم. یعنی سوژه‌ای ما را می‌بیند؛ بنابراین این رفت و آمد بینادیداری بدون اینکه متوجه باشیم در زندگی روزمرة ما وجود دارد.

پرونده ی امبرتو اکو به فارسی و انگلیسی

تهیه کننده: عاطفه اولیایی
Eco-File.pix پرونده ی اکو

امبرتو اکو  در 5 ژانویه 1932 در شهر کوچکی در شرق تورین در 60 کیلومتری جنوب میلان در ایالت شمال غربی پیدمونت متولد شد. شهر-الساندریا- بیشتر حول کارخانه ای که کلاه های بورسالیون تولید می کرد شکل گرفته بود، و اهل شهر پدی مونتس بودن عموما بدین معنا بود که متولدین و ساکنین این شهر فرهنگی متفاوت از بقیه اهالی ایتالیا دارند.  ایالت پدی مانتس در منطقه کوهستانی قرار گرفته بود که به اهالی این

مصاحبه با امبرتو اکو ـ بخش دوم

پاریس ریویو ـ برگردان عاطفه اولیایی
Umberto-Eco-Paris.REview.Interv.Part 2

اگر منظورتان از روشنفکر کسی است که با مغزش کار می کند و نه با دستش، پس یک کارمند بانک روشنفکر است و میکل آنژ نیست. و امروزه با کامپیوتر همه روشنفکرند.  بنا بر این به نظرم این مفهوم با کار و یا طبقه ی اجتماعی افراد بی ربط است. به نظر من روشنفکر کس است که خلاقانه  دانش جدیدی  تولید کند.  کشاورزی که  درک کرده است که 

مصاحبه پاریس ریویو با اکو (1)

برگردان عاطفه اولیایی
images.jpg

پدر بزرگم تاثیر بسیاری بر زندگیم گذاشت با وجود ی که او را زیاد نمی دیدم ( چون سه مایل خارج از شهر زندگی می کرد) و در شش سالگیم فوت کرد،‌. بسیار کنجکاو بود و خیلی می خواند؛ و شگفت انگیز آن که وقتی بازنشسته شد، به صحافی رو کرد.  گوشه و کنار آپارتمانش پراز کتاب های صحافی نشده بود؛  از نسحه های  قدیمی و تزیین شده ی رمان های محبوب قرن نوزدهم از نویسندگانی مثل گوتیه و دوما.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.