سرآغاز

نشانه شناسی

مطالعه پیام های فرهنگی آگهی های بازرگانی تلویزیونی با تاکید برتعریف انسان شناختی خانواده در ایران(پاورپوینت)

فاطمه سیارپور
Picture2.png

«آگهی های بازرگانی تلویزیونی» از متداول ترین برنامه هایی است که در سراسر جهان، زمان زیادی از تماشای تلویزیون را برای مخاطب پوشش می دهند. زیرا برخلاف بسیاری از برنامه ها برای سازمان های متولی از منابع اصلی تامین درآمد محسوب می شود.از این رو چشم پوشی از پخش آنان غیرقابل امکان است...

نشانه شناسی نگاه

حمید رضا شعیری
T2081106192556.jpg

چرا موضوع نگاه را انتخاب کردیم؟ برای اینکه قبل از شروع گفتگوی کلامی، یکدیگر را می‌بینیم. قبل از اینکه هر نوع تعاملی با دنیا داشته باشیم، یا دنیا با ما داشته باشد، دیدن شکل می‌گیرد. دیدن امری است نشانه‌ای؛ به دلیل اینکه ما را با جهان پیرامون ارتباط می‌دهد. دو بحث پیش روی ماست: یکی اینکه ما مسئول دیدن هستیم؛ اما به میزان همین مسئولیت، دیده می‌شویم. یعنی سوژه‌ای ما را می‌بیند؛ بنابراین این رفت و آمد بینادیداری بدون اینکه متوجه باشیم در زندگی روزمرة ما وجود دارد.

پرونده ی امبرتو اکو به فارسی و انگلیس

تهیه کننده: عاطفه اولیایی
Eco-File.pix پرونده ی اکو

امبرتو اکو  در 5 ژانویه 1932 در شهر کوچکی در شرق تورین در 60 کیلومتری جنوب میلان در ایالت شمال غربی پیدمونت متولد شد. شهر-الساندریا- بیشتر حول کارخانه ای که کلاه های بورسالیون تولید می کرد شکل گرفته بود، و اهل شهر پدی مونتس بودن عموما بدین معنا بود که متولدین و ساکنین این شهر فرهنگی متفاوت از بقیه اهالی ایتالیا دارند.  ایالت پدی مانتس در منطقه کوهستانی قرار گرفته بود که به اهالی این

مصاحبه با امبرتو اکو ـ بخش دوم

پاریس ریویو ـ برگردان عاطفه اولیایی
Umberto-Eco-Paris.REview.Interv.Part 2

اگر منظورتان از روشنفکر کسی است که با مغزش کار می کند و نه با دستش، پس یک کارمند بانک روشنفکر است و میکل آنژ نیست. و امروزه با کامپیوتر همه روشنفکرند.  بنا بر این به نظرم این مفهوم با کار و یا طبقه ی اجتماعی افراد بی ربط است. به نظر من روشنفکر کس است که خلاقانه  دانش جدیدی  تولید کند.  کشاورزی که  درک کرده است که 

مصاحبه پاریس ریویو با اکو (1)

برگردان عاطفه اولیایی
images.jpg

پدر بزرگم تاثیر بسیاری بر زندگیم گذاشت با وجود ی که او را زیاد نمی دیدم ( چون سه مایل خارج از شهر زندگی می کرد) و در شش سالگیم فوت کرد،‌. بسیار کنجکاو بود و خیلی می خواند؛ و شگفت انگیز آن که وقتی بازنشسته شد، به صحافی رو کرد.  گوشه و کنار آپارتمانش پراز کتاب های صحافی نشده بود؛  از نسحه های  قدیمی و تزیین شده ی رمان های محبوب قرن نوزدهم از نویسندگانی مثل گوتیه و دوما.

گروه معماری انسان شناسی و فرهنگ و کانون معماران معاصر، برگزار می کنند: چهار گفتار در نسبت معماری و زمینه

روابط عمومی
Untitled-3_001 - Copy (2).jpg

زمینه، بافت یا بستر در گفتمان معماری و رشته های مرتبط با معماری جایگاه موکد و ویژه ای دارد، این جایگاه در برخی سیستم های فکری به مثابه یک خط قرمز تعریف شده و تضاد با آن عملا گفتمان حامی تضاد را به حاشیه رانده است، به فراخور این جایگاه هر ره یافتی در طراحی به ناچار با این مفهوم مواجه خواهد شد و آن را جزیی ناگزیر از ماتریس تصمیم خود تعریف خواهد کرد.

پیوست: 

اسطوره و معنا

ملیحه درگاهی
 لوی استروس.jpg

مقدمه:  کلود لوی استروس بی شک از تأثیر گذارترین متفکرین زمان ماست. او به نحوی ساختار جدیدی را برای شناساندن بشر به خود او تبیین کرد و درحقیقت او کسی بود که انسان شناسی نوین را مورد باز آفرینی قرار داد. طی سالهای 1950 و 1960 نام لوی استروس با جنبشی معروف به ساختارگرایی همراه شد و به تدریج بر کلیه ی رشته های علوم انسانی تأثیری عمیق گذاشت،  مکتبی که لوی استروس همواره در آن به تعمق و تفکر

ریخت‌شناسی و تحلیل اسطوره‌ای قصه عامیانه دختر و درخت کنار

آزاده وطن‌پور و کتایون نمیرانیان
Ziziphus

قصههای عامیانه بخش مهمی از فرهنگ عامه را تشکیل میدهند که به دلیل دربرداشتن گنجینه عظیمی از دانش فرهنگی از ارزش بالایی برخوردار هستند؛ به ویژه آن دسته که هنوز به صورت شفاهی توسط مردم روایت میشوند، بستری مناسب برای مطالعه بن مایههای اسطورهای فرهنگ یک منطقه و نیز بررسی کهن‌الگوهای جمعی و قومی را فراهم میسازند. دست یافتن به الگویی کلی برای بررسی قصهها در صورت پژوهش عمیق و علمی در دادههای گردآوریشده میسر میگردد.

خشونت در سینمای ایران از منظر نشانه‌شناسی فرهنگی بامطالعه موردی فیلم «خانه پدری»

رامتین شهبازی
 پدری.jpg

«خشونت» به‌عنوان واژه‌ای با بار منفی،همواره در مباحث فرهنگی مورد نکوهش واقع شده‌است.با توجه به‌اینکه درک ما از جهان بر پایه تقابل‌های دوتایی شکل می‌گیرد،برای درک خشونت می‌توان واژه «عطوفت» را قرار داد تا معنای آن در ذهن کامل شود. خشونت در مطالعات نشان‌شناسی فرهنگی همواره به‌مثابه تلقی از دیگری درک می شود. با مطالعه تاریخ درام و رجوع به یونان باستان می‌توان دریافت که چون تئاتر امری فرهنگی قلمداد می‌ده‌است،خشونت در آن راهی نداشته‌است. نمونه بارز آن در نمایشنامه سه‌گانه اورستیا اثر اشیل قابل بررسی است که نویسنده هیچگاه

پیوست: 

در جستجوی نشانه های «روایتِ پُست دراماتیک» در فیلم نامه «ماهی و گربه» :پیتر بروگل، روایت ِ موّاج و وانموده ها

امین عظیمی
2.jpg

شاید نخستین پرسشی که در مسیر ِ خوانشِ فیلم نامه ی «ماهی و گربه» به ذهن خطور می کند جایگاه این اثر در گستره ی تعاریف ژانرها و الگوهای متنوع ِ روایتِ دراماتیک ِ باشد. بویژه آنکه انتخابِ منظرِ درست برای ادراک و کشفِ جهان این اثر، نقشی تعیین کننده در رمزگشایی یا نادیده گرفتن ارزش های درونی آن دارد. اگر بخواهیم فیلم نامه ی حاضر را به عنوان اثری «دراماتیک» و بر پایه ی ارزش های مسلط این ژانر

پیوست: 
تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.