سرآغاز

نشانه شناسی

انحطاط آرمان: دیسنی لند

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
disnyland-map-1977

  در پی الگویی هستم که از زاویه ی نظری و گمانی می تواند در حیطه ی کنش های آرمانی  قرار گیرد؛  شامل تاثیری شدید و خنثی کننده  است؛ و در بطن ایدئولوژی، حنثی کنندگی،  متعین  فضای خاصی  است  به منظور ساختن وپروردن  نظریات اجتماعی.  این الگو ها و عملکرد ها در توپوگرافی مکانیِ واقعی در کالیفرنیا و در شکل به کار گیری آن توسط بازدیدکنندگانش ظاهر می شود.  از این دید کلی،  گردش در دیسنی لند را می

نشانه ها و کاربری بناها : مطالعه میدانی میدان بهارستان

شیرین حسینی ، نسرین ریاحی پور
DSC01139.jpg

واژه «نشانه شناسی (سیمیولوژی) از "سه مه یون "یونانی به معنای نشانه می آید.» (گیرو،14:1380)«نشانه شناسی علمی است که هدف خود را شناخت و تحلیل نشانه ها و نمادها چه آنها که به صورت زبان گفتاری یا نوشتاری در آمده­اند و چه آنهایی که صورت های غیر زبانی دارند ، اعم از نشانه های فیزیولوژیک ، بیولوژیک ، نظام های معنایی ، نظام های ارزشی ، نمادهای نمادین

سانسور و سکوت

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
امبرتو اکو

فقط  در سکوت است که  تنها شیوه ی قدرتمند پخش اطلاعات یعنی سینه به سینه  نسج می گیرد.  در دوران سرکوب مستبد ترین نظام ها،  مردم همواره توانسته اند یکدیگر را  از آنچه در دنیا می گذرد با خبر سازند.

هزار تو:خاطره‌نگاری‌های دورنمات در نقد زندگی و زمانه‌اش

گروه کتاب و رسانه
jpg.

دورنمات، فردریش، 1393، هزارتو: خاطره‌نگاری‌های دورنمات در نقد زندگی و زمانه‌اش، ترجمه حدادی، محمود، تهران: نشر نیلوفر، چاپ اول، 224 صفحه

فریدریش دورنمات نویسنده و نقاش نامدار سوئیسی قرن بیستم از چند ویژگی هنرمندی کلاسیک برخوردار است: مانند بزرگان عهد کهن به دانشی چند احاطه داشت، از جمله و خاصه به نجوم، فیزیک، فلسفه و تاریخ هم. با نجوم از کودکی آشنا بود و این دانش از دیرباز به او دیدی خیامی ـ کپرنیکی داده است.

نشانه شناسی شناختی در حیطه فیلم

گروه کتاب و رسانه
 شناسی شناختی در حیطه فیلم.jpg

باکلند، وارن،1393، نشانه شناسی شناخت در حیطه فیلم، ترجمه ی شهبا، محمد، تهران: نشر مینوی خرد، چاپ اول، 228 صفحه
نویسنده در این کتاب بر آن است تا نشان دهد برخی نظریه‌پردازان حیطۀ فیلم، با استفاده از زبان‌شناسی گشتاری زایشی چامسکی به بررسی فیلم پرداخته‌اند. وی به این منظور ابتدا طرحی کلی از نظریه‌های فیلم ارائه می‌دهد و سپس آثار افرادی همچون میشل کولن، روژه اودن، فرانچسکو کاسه‌تی و دومینیک شاتو را تشریح می‌کند.

نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر:نقد و بررسی آثار ابراهیم گلستان و جلال آل احمد

گروه کتاب و رسانه
golestan-book.jpg

صادقی،لیلا،1392،نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر (جلد اول)،تهران:نشر سخن،چاپ اول،408صفحه بررسی و نقد آثار ابراهیم گلستان و جلال آل احمد

نشانه‌شناسی ادبی وارد مرحله‌ی جدیدی از فعالیت‌های خود در غرب شده است، حال آنکه در ایران هنوز زمینه‌ای

گریز از تهران یا گریز از اعتیاد : بررسی فیلم خون بازی

نسرین ریاحی پور
wyq8ygsruzhn65qotgee.jpg

خون بازی ( 1385) به کارگردانی رخشان بنی اعتماد تمرکز اصلی خود را بر مسئله ی اعتیاد گذاشته است. فیلم درگیری طبقات فرو دست و فرادست را در رابطه با مواد مخدر نشان می دهد. اعتیاد آن چنان در جان پایتخت نفوذ کرده و قدرت گرفته که نظارت شدید پلیس نیز موفقیتی در پی ندارد. خون بازی فیلم تکان دهنده ایست. شاید کسی این نکته را به خوبی درک کند که درگیری نزدیکی با آن داشته است.

معنای معنا

گروه کتاب و رسانه
 معنا.jpg

سی.کی. اُگدن، آی.اِی ریچاردز،1392، معنای معنا، ترجمه ی محمود فضیلت، مریم نویدی، تهران: نشر زوار، چاپ اول، 389 صفحه
فلسفه معمولاً معناشناسی را اینگونه تعریف می‌کند: تبیین نسبت موجود میان زبان و جهان. در معناشناسی، زبان راه خود را به سوی جهان می‌یابد و عبارات به اشیاء و رخدادهای درون جهان ارجاع می‌شوند.

منطق گفتگویی میخائیل باختین

گروه کتاب و رسانه
 گفتگویی میخائیل باختین.jpg

باختین از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین نظریه‌پردازان ادبی در سدۀ بیستم و از برجسته‌ترین اندیشمندان در گسترۀ علوم انسانی شمرده شده است.
نویسندۀ این کتاب که او نیز خود از نظریه‌پردازان نامی ادبیات است در این اثر چیزی مابین گزیدۀ آثارو شرح و تحشیه فراهم کرده است: مهم‌ترین قطعه‌های آثار عمدۀ باختین را عیناً نقل کرده و در خلال آنها به شرح و بسط و تفسیر و توضیح آن قطعه‌ها پرداخته است، به گونه‌ای که نزدیک به نیمی از کتاب، نوشته‌های خود باختین است.

کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر

گروه کتاب و رسانه
sokoot-leila -book.jpg

صادقی،لیلا،1392، کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر، تهران: نشر نقش جهان، چاپ اول،383صفحه

سکوت به معنای غیاب هرگونه عنصر زبانی در گفتار و همچنین در نوشتار است که با نبود خود به صورتی متناقض حضوری نشاندار و معنادار ایجاد می کند. سکوت وقتی معنادار است که یک فقدان یا جای خالی در یک بافت گفتمانی به مدلولی دلالت کند که پیوسته به تعویق می افتد.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.