سرآغاز

نشانه شناسی

پرسش شعرا ( بیان ناشناختنی )

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
Eco-Poets

دقیقا از طریق ویران سازی باور های قطعیمان، با  اتخاذ دیدی غیر معمول، و با دعوتمان به برخورد با ملموس و درآیش  با خاص است که چارچوب ظریف  باورهای عام ما فرو می پاشد.  

قدرت کذب بخش سوم

امبرتو اکو برگردان: عاطفه اولیایی
ٍ Eco- Falsity-part 3

  وجه مشترک این داستان ها در چیست؟ چه عاملی آن ها را  قانع کننده و باورکردنی می سازد؟  .... مسأله ی واقعی نه بر سر اثبات  جعلی بودن  بلکه .....

قدرت کذب (بخش دوم)

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
Eco- Falsity. part 2

کذبی دیگر که تاریخ دنیا را دگرگون کرد؟  جعل اهدای کنستانتین[3] بود. امروزه به یمن لورنزو والا می دانیم که این اهدا جعلی بیش نبوده است.  بدون وجود چنین مدرکی و در صورت عدم باور به درستی آن، تاریخ اروپا  راهی دیگرمی پیمود:  خبری از اعطای زمین و مقام ها،‌ مبارزات مرگ بار برای امپراطوری مقدس روم،  مقام های موقت پاپی، توگوشی به آنگانی [4] نمی بود و البته از  کلیسای سیستین[5]،‌  نیز که پس از به زیر سؤال کشیدن اعطای کنستانتین ساخته شد‌، (تنها به  آن دلیل  که قرون متمادی اهدا را حقیقی می انگاشتند) اثری نبود.

نشانه شناسی گفتمان سکوت در فیلم پیرمرد وباغ سنگی اش ساخته پرویز کیمیاوی

بنیامین انصاری نسب
Untitled.jpg

فیلم پیرمرد و باغ سنگی اش ساخته پرویز کیمیاوی داستان پیرمردی کر ولالی را بنام دوریش خان در سن 90سالگی روایت می گند که در طول سالیان باغی از درختان خشک و سنگ های بزرگ و کوچکی فراهم آورده و باغی سنگی را بنا نهاده است،فیلم همدلی و هم زبانی این پیرمرد و باغش را در کنار خانواده او نشان می دهد.

قدرت کذب (بخش یکم)

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
اکو- قدرت کذب.۱

امروزه  می توان ادعا کرد که در طی تاریخ، اعتقاداتی که اکنون دانشنامه ها مطلقا مردود می شمارند، معتبر و در واقع  چنان مورد قبول بوده اند که بر ذهن فرهیختگان  استیلا یافته، امپراطوری ها برپا  و  ویران ساخته،  الهام شعرا شده، بشر را به قربانی های فهرمانانه کشانده،  موجب عدم روا مداری، قتل عام  و نیز  دانش  پژوهی شده اند.  اگر  این نکته حقیقت داشته باشد،  چگونه می توان  منکر واقعی بودن  قدرت کذب شد؟

تصویری از اندیشه و زبان: زبان و نجات

ادی ساوسکو ترجمه بهاره خيري
benjamin_050911_380px.jpg

تصویر: بنیامین در جوانی
در تفکر زبانشناسی    و یا سیاسی والتر بنیامین همه عناصر یک آنارشیسم خداسالاری  را می یابیم که حسی با منشا رمانتیک آن را مشخص می کند  اما در آیین و سنن عبری هم ریشه دارد..نفی زبانشناسی بورژوازی این آنارشیسم را که حاصل و نتیجه یک رویکرد عرفانی  زبان است ،بیان می کند.نویسنده

از حضرت آدم تا سردرگمی زبانی[2] [ ــ به دنبال زبان کامل ـ ] ( بخش دوم)

امبرتو اکو برگران عاطفه اولیایی
Eco-Agam-language-2.jpg

***** حتی اگر داستان جستجوی زبان کامل روایت مجموعه ای از شکست ها باشد،  خواهیم دید که چگونه هر شکست عوارض جانبی خود را به بار آورده است که البته هرکدام را می توان نوعی موهبت دانست.  بسیاری از میدان های تخصصی امروز ( از علم آرایه شناسی[2] تا زبان شناسی تطبیقی، از زبان رسمی تا هوش مصنوعی و علومِ شناختی)  از عوارض جانبی جستجوی زبان کامل بوده است.  بنابراین به جاست که  این پیشتازان را ارج نهیم زیرا که اگرچه نه زبان کامل موعود را،  بلکه بسیار عرضه کرده اند.

تاثیر نشانه شناسی بر گذار از ساختگرایی به واسازی (دیکانستراکشن)

کامران پاکنژاد راسخی
Deconstruction700.jpg

نشانه‌شناسی به عنوان دانشی بنیادین همواره مورد توجه زبانشناسان، منتقدین ادبی و هنری، جامعه‌شناسان، فلاسفه و همینطور دیگر اندیشمندان سایر حوزه‌های فکری بوده است و با رویکردی میان رشته‌ای به آشکار‌‌‌سازی بیشتر زوایای پنهان نشانه/معنا‌شناختی متون و مفاهیم کمک کرده در نهایت منجر به فهمی دقیقتر از مباحث مورد مطالعه در هر حوزهای میشود، یکی از حوزههای متاثر از نشانه‌شناسی، بحث نظریه‌های ادبی و

از حضرت آدم تا سردرگمی زبانی [ ــ به دنبال زبان کامل ـ ] ( بخش یکم)

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
برج بابل 2

 سِفرِ  پیدایش  بخش های ۲، ۱۰ و ۱۱

داستان ما بر تمام داستان های دیگر مزیت دارد زیرا که از آغاز پیدایش سر می شود.  قبل از هر چه، آفریدگار سخن گفت که  «بگذار روشنایی باشد.»  و بدین تربیب زمین  و بهشت را آفرید و با بیان الهی، «نور پدیدار شد». ( سِفر پیدایش ۱:۳-۴). بنا برا ین آفرینش با سخن آغاز شد.  از طریق نامیدن اشیاء بود که آن ها را آفرید و بدان ها مقام  هستی بخشید:  « و پروردگار نور را روز خواند و تاریکی را شب ... و آسمان را بهشت.» ( ۱:۵،۸)

دنیا از دید امبرتو اکو

گفتگوگر: لی مارشال برگردان عاطفه اولیایی
World.Acc_.2.Eco_.عریض.jpg

در خاتمه ی سخنرانیتان در همایشی در باره ی آینده ی کتاب، اشاره کردید که  کتاب «پایان جهان کنتربری [1]» متعلق به مک لوهان، بازگویی سرنوشت شومی است که ویکتور هوگو در گوژپشت نتر دام  پیشگویی کرده بود: وقتی فرولو کلیسای مورد علاقه اش را با کتاب مقایسه می کند می گوید: این، آن را خواهد کشت؛ یعنی که کتاب کلیسا را خواهد کشت، الفبا شمایل را خواهد کشت.  آیا  این اتفاق افتاد؟

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.