سرآغاز

فرهنگ و سبک زندگی

انسان شناسی آسیب های روزمره (6): حسادت

ناصر فکوهی
jealousy-3.jpg

در ریشه شناسی واژه حسادت (jalousie) در زبان عربی و زبان های لاتین نوعی تضاد دیده می شود هر چند معانی آنها در نهایت به یک مفهوم می رسد. در عربی، حسادت که جزو منفی ترین صفات قلمداد شده است و  به نوعی انگل که به جان انسان می افتد تعبیر شده است  که انسان را در آرزوی نابودی دیگری و از میان رفتن موفقیت او غرق کرده و نابود می کند. در زبان های اروپایی Jalousie از اسطوره یونانی زلوس، خدای

تزیینات پوشاک در ایران

پروین بابایی، سارا اسد فلسفی زاده
 زنان ترکمن.jpg

تزیینات بخشی قابل توجه از لباس بوده و طراحی تزیینی یا دکوراتیو بخش الحاقی و تکمیلی طراحی لباس است. این بخش باید متناسب با ساختار و نیز جنس لباس طراحی شود. مثلاً سوزندوزی های منطقه ممقان از آنجا که روی پارچه مخمل انجام می شود درشت بوده و با نخهای ضخیم تر دوخته می شود. در حالی که دوخت نقوش بر پارچه لباس های حریر و ابریشمی به نخ های ظریف نیازمند است و لاجرم نقوش ریزتر و پرکارتری

تاملی در باب دوستی: جنسیت و رفاقت

لادن رهبری
Friendship.jpg

باور عمومی در اجتماعات ایرانی دوستی را امری مردانه می داند. زنان معمولا از برقراری روابط رفاقتی ناتوان انگاشته می شوند. در عمل به نظر می رسد که مردان گرایش دارند که شبکه های اجتماعی با کمیت بالاتر داشته باشند و با دوستان خود ارتباطات طولانی مدتی تری را حفظ کنند در حالی که زنان معمولا به دوستان معدودی بسنده می کنند. ضمن این که این روابط هم به شرایط زمانی و مکانی مرتبط است که سبب می شود

سازمان «پروژه برای فضاهای عمومی»: کمک به شهروندان در خلق فضای عمومی

برگردان و تالیف زهره دودانگه
Untitled.jpg
این سازمان مسئولیت و هدف محوری خود را تشویق مردم برای ساخت و بهبود فضاهای عمومی و تقویت پیوندشان با این فضاها معرفی می‌کند فرایند مکان سازی کارامد فرایندی معرفی شده که بر روی سرمایه های محلی، انگیزه و پتانسیل مردم سرمایه گذاری کرده و با خلق فضاهای عمومی خوب به سلامت، شادی و رفاه مردم کمک کند.

گفتگو با ناصر فکوهی : پدیده خودنمایی گسترده اجتماعی در ایران

امین یگانه / شرق
index.jpg
 زمانی که از فردگرایی  سخن می‌گوییم باید دقت داشته باشیم که آن را با خودمحورگرایی  اشتباه نگیریم. آنچه شما به آن فردگرایی افراطی می‌گویید، بیشتر واژه‌ای عام و مبهم است. بهتر است ابتدا واژگانمان را روشن‌تر بیان کنیم. فردگرایی در فلسفه از دکارت و مفهوم کوجیتو او می‌آید که جمله معروفش: «فکر می‌کنم، پس هستم در لاتین cogito ergo sum» است و با مدرنیته از ابتدای قرن بیستم، هم در قالب همین واژه، هم در قالب واژه «سوژه» وارد علوم اجتماعی و انسانی هم شد.

نگاهی به توزیع انواع سرمایه در شهر تهران

سالار کاشانی
tehran-0310-mm8.jpg

در این نوشته، تلاش گردیده است با بهره‌گیری از چارچوب نظری پی‌یر بوردیو در خصوص انواع سرمایه، به منظور شناخت بهتر توزیع قدرت و سلسله مراتب اجتماعی در شهر تهران، به بررسی شیوه‌ی توزیع سه سرمایه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران پرداخته شود. در شرایط عدم دسترسی به داده‌های جامع و متقن در خصوص توزیع سرمایه‌ها، در این نوشتار تلاش شده است با استفاده از برخی اطلاعات موجود در این خصوص 

پیوست: 

بگذار از مرتضی هایم بگویم

قاسم منصور آل کثیر
__-__20130723_19053524664.jpg

تب و تاب مرگ «مرتضی پاشایی» خواننده پاپ کشور پس از مدتی خوابید اما می توان دوباره به کنش و واکنش های اجتماعی و تعمیم آن به نمونه هایی در ابعاد محلی نگاهی انداخت. گردهمایی خودجوشی که در سراسر کشور برای «پاشایی» برگزار شد بسیاری را بهت زده کرد. گردهمایی هایی که نمونه های محلی اش پیش از این بارها در گوشه و کنار کشور برگزار و در سکوت رسانه یی به پایان رسید. می توان از این منظر نمونه های محلی را یادآور و دلایل آن را مورد موشکافی قرار داد.

بوطیقای "موتورسواری" در نگارش متون شهری: نشانه شناسی فرهنگ موتورسواری در برازجان

اسماعیل حسام مقدم
46301564781168684187.jpg

 

 هر مکانی یا شهری در دنیای معاصر برای خود شخصیت و هویتی خاص دارد که باعث ایجاد تفاوت و تمایز با دیگری می شود. معنایی که از انباشت این هویت در طول زمان ایجاد می شود خود در شناساندن و به نمایش قرار دادن آن مکان به کار می آید. این نشانگی و سمبل بودگی نه در طبقه والا و نخبه پدید می آید و رسوخ می کند بلکه از فرهنگ عامه و توده به ایجاد گفتمانی بینا شهری و بینا متنی دست می یازد. لذا از این طریق

شانزدهم آذر؛ تلاقی علم و سیاست

ناصر فکوهی
108129_707.jpg

هر سال، شانزدهم آذر فرصتی را فراهم می‌کند تا به نقش و جایگاه سیاسی دانشجویانی که قربانی استبداد ضد روشنگرانه رژیم گذشته شدند، نظر افکنده شود. در این میان، آنچه شاید بارها گفته شده و باز هم نیاز به تأکید دارد، این است که آنچه در سال‌های دهه 1350 و 60 «جنبش دانشجویی» نامیده‌‌شد، دیگر به آن شکل در هیچ کجا، حضور ندارد. هر چند این امر نه به معنی کم اهمیت شدن نقش دانشجویان در عرصه اجتماعی و سیاسی و نه

دو چهره‌ی قدرت در تهران

سالار کاشانی
jivhk.jpg

شناسایی انواع و گونه‌های قدرت از یک سو حاصل برداشت فلسفی از چیستی قدرت و از سوی دیگر وابسته به سطح تحلیل و ویژگی‌های واقعیت اجتماعی مورد بررسی است. در این نوشتار، قدرت در شکل عام و به معنای توانایی اعمال اراده‌ی کنشگر فردی یا جمعی بر کنشگر دیگر به کار گرفته می‌شود. از سوی دیگر هدف اصلی این نوشتار شناسایی قدرت و گونه‌های آن در کلان‌شهر تهران است. بنابراین هر گونه‌شناسی از قدرت

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.