سرآغاز

فرهنگ و سبک زندگی

نظریه فراغت: اصول و تجربه‌ها

شایسته مدنی
348.jpg

کریس روجک (1388)، نظریه فراغت: اصول و تجربه‌ها، ترجمه عباس مخبر، نشر شهر
در زمانه‌ی چالش‌ها و عدم قطعیت‌هایی زندگی می‌کنیم که در آن مسائل مربوط به ماهیت و مقاصد فراغت پیچیده‌تر از سی سال قبل است. باورهای قدیم درباره‌ی توانایی علم و فناوری به حل مشکلات فراغت و پی‌ریزی یک جامعه‌ی فراغت، جای خود را به اضطراب از بابت انواع فراغت، به خصوص آن صورت‌هایی از فراغت داده است که انحراف به شمار می‌آیند.

اینترنت، شبکه های اجتماعی و سلفی گرایی: گفتگو با ناصر فکوهی

ایلنا
08-1019-indian-call-center.jpg

شبکه های اجتماعی و به طور کلی اینترنت از الزاماتی هستند که چارچوب های ساختاری و اکثریت سازوکارها و روابط جمعی در جوامع  انسانی جدید را، بعد از  وقوع انقلاب اطلاعاتی، می سازند. اینکه ما مخالف آنها باشیم مثل آن است که در دوران صنعتی شدن  کسی مخالف کارخانه و اتوموبیل و  تولید انبوه و  شهری شدن و آپارتمان نشینی می بود.

بررسی طلاق از بُعد حقوق خانواده گفت و گوی چند تن از وکلای دادگستری استان اصفهان و حقوق مدنی ایران

طلیعه ایزدی قروه
gif.

تحقیق درسی
مقدمه:   "خانواده" در حقوق مدنی ایران تعریف نشده است؛ اما طبق بند 3 ماده 16 اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948 :« خانواده رکن طبیعی و اساسی اجتماع است و حق دارد از حمایت جامعه و دولت بهره مند شود». خانواده به معنی عام یا خانواده ی گسترده: عبارت از گروهی

مردم نگاری ایستگاه متروی نیروی هوایی

ملیحه درگاهی
 نیروی هوایی.jpg

مقدمه: سیستم حمل‌ونقلی که قانون تأسیس آن در سال 1354 به تصویب مجلس رسیده، مترو است. با توجه به اینکه هر قطار می‌تواند به طور تقریبی 1290 نفر را جابه‌جا نماید و تعداد دفعات سرویس هر قطار نیز در تعداد جابه‌جایی تأثیر بسزایی دارد، در نتیجه خطوط مترو سهم قابل توجهی از جابه‌جایی را در کنار سایر وسائط حمل‌ونقل عمومی به خود اختصاص می‌دهد. بدین ترتیب هدف این است که تراکم مسافر در سطح شهر کاهش یابد

تکرار تفکرات دیگران روشنفکری نیست: نگاهی به جریان هنر و ادبیات از مشروطه تا اکنون در گفتگوی خسرو سینایی و بهرام دبیری

آزما
tunisie-manifestations-mains_644795.jpg

با آغاز نهضت مشروطه و ظهور اندیشههای تجدد خواهانه، هنر و ادبیات که تا آن هنگام بیشتر به کار تفاخر میآمد و گاه وسیلهای بود برای تقرب جستن به درگاه صاحبان قدرت. از پشت درهای بسته دربار و خانههای ملیجکان بیرون آمد و وارد عرصه ی روابط و تعاملات اجتماعی شد. در این دوره شعرو  ادبیات سلاحی بود برای مبارزه علیه استبداد قجری. با به سلطنت رسیدن رضاشاه و آغاز دوران مجدد خفقان هنر وادبیات مجال را برای

مروری بر کتاب «تاریخچه خصوصی خانه» اثر بیل برایسون

منیژه غزنویان
-خصوصي-خانه-263x330.jpg

«تاریخچه خصوصی خانه[2]» عنوان کتابی از بیل برایسون[3] است که توسط علی ایثاری کسمایی ترجمه و در برای اولین بار در سال 1390 تحت عنوان «در جستجوی خوشبختی» توسط نشر آموت روانه بازار کتاب فارسی شده است. این کتاب که در چاپ دوم خود به سال 1393 با نامی متفاوت منتشر شده منبع خوبی در زمینه مطالعات انسان‌شناخی فضای خانگی محسوب می‌شود. به لحاظ زمان و مکان، به قرن 19 انگلستان

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (4)

آیرن سی‌یراد برگردان: محسن صف شکن
sept15_MetsuDublin.jpg

شرح نقاشی: مرد در حال نوشتن نامه، اثر گابریل متسو

در بسیاری از نقاشی‌های داخلی هلندی قرن هفدهم یک زن با حضورش پنجره را "دکور" (مزین) می‌کند. در کنار پنجره نشسته و  مشغول خواندن [کتاب] یا دوختن است. به نظر می‌رسد این نوع از فعالیت، حضور او اطراف پنجره تضمین می‌کند. علاوه بر تعبیر کارکردی، یک تفسیر نمادین از

پیوست: 

پروژه دوخانگی فرانسوی؛ تحقق هویت خانوادگی (2)

سوفی شوالیه برگردان نازنین دلنواز
modele_grand-127.jpg

پدیده ی دو خانگی شهرنشینان، مشابه آنچه در انگلستان اتفاق افتاده، با دوران صنعتی شدن اخیر فرانسه مرتبط است. پایان جنگ جهانی اول با پایان دوره دهقانان فرانسه مقارن است و به عنوان آغاز فرایند کاهش جمعیت حومه نشین فرانسه نشانه گذاری شده و بعد از جنگ جهانی دوم سرعت آن افزایش یافته است. اگرچه این دگرگونی اجتماعی، مستلزم سقوط دارایی زمین داران کوچک به نفع ملاکان نبود. فرانسه یک سنت طولانی در

از اوسانه و نیرنگستان تا کتاب کوچه

علی بلوکباشی
IMG_0784.JPG

از نوجوانی به آثار صادق هدایت علاقه داشتم و آنها را می خواندم. هدایت در نوشتن داستان هایش از فرهنگ مردم خیلی استفاده می کرد. زبان داستان هایش کم و بیش زبان مردم کوچه و بازار بود. از کلمات، تعبیرات، اصطلاحات، کنایات و همۀ رفتارها و آداب و رسوم مردم در نوشته هایش بجا بهره می برد. با آنها داستان هایش را جلا می داد و همین نوع نشتن مرا جذب می کرد و برای من گیرایی داشت.   اوسانه را که صورت گویشی افسانه است، در سال 1310 منتشر کرد.

جمعیت و توسعه با نگاهی انسان شناختی در گفتگو با ناصر فکوهی

محمد جواد استادی
woman-peering-over-crowd-001.jpg

آنچه من می توانم در پاسخ به سئوالات شما ارائه  بدهم صرفا از دیدگاه اانسان شناسی و جامعه شناسی جمعیت شناختی است، اما پرسش های اساسی را باید جمعیت شناسان کشور ما بدهند که در این زمینه تخصص اصلی  لازم را دارند. شکی نیست که برخورداری از جمعیتی کمتر با منابعی بیشتر وضعیت بهتری را در کشورهای در حال توسعه ایجاد می کند.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.